רפורמת המס בארה”ב – השפעת המהלך של טראמפ עלינו

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
רפורמת המס בארה"ב והקשר אלינו
שתף:

מייד לאחר פרסום עיקרי רפורמת המס בארה”ב, התראיין ראש הממשלה של ישראל ובישר על הצורך להיות תחרותיות, ביחס להורדת מס החברות של ארה”ב והאפשרות ל”בריחת חברות” מישראל לארה”ב עקב המיסים הנמוכים. כבר אז, ידענו כי רפורמת המס מרחיקת הלכת עליה בישר נשיא ארה”ב דונלד טראמפ, תשפיע עלינו. אז, אילו שינויים כלכליים נרגיש כאן, בארצנו הקטנטונת, בעקבות רפורמת המס בארה”ב במהלך 2018?

 

רפורמת המס בארה"ב תשפיע על המשק
רפורמת המס בארה”ב תשפיע על המשק הישראלי באופן דרמטי, למשל באטרקטיביות מופחתת של פתיחת עסק שבסיסו בישראל, וגם – בפיחות משמעותי של השקל לעומת הדולר

 

עיקרי רפורמת המס בארה”ב

רפורמת המס אותה הנהיג הנשיא דונלד טראמפ ואשר אושרי ממש לאחרונה (דצמבר 2017), כוללת בעיקר הפחתה משמעותית בשיעור מס החברות הנדרש מארגונים (מגובה סטטוטורי של 33% לשיעור של בין 15% ל – 20% ), הפחתה בשיעורי המיסים המשולמים על ידי אזרחי המדינה, והפחתה בשיעור המס על ירושות. המשמעות – עלויות כבדות למדינה, אבל הפחתה ניכרת בעול תשלומי המיסים לאזרחי החברה ולארגונים במשק האמריקאי.

 

הדולר מזנק, השקעות ופיתוח עסקי – “מהגרים” לארה”ב

השינוי המשמעותי ביותר בשוק העסקי ברפורמת המס בארה”ב הוא ללא ספק ה”חיתוך” החד בשיעור מס החברות – כמעט במחצית. המשמעות היא, הגדלה מיידית ודרמאטית של הרווחים הנקיים של החברות בארה”ב. סביבה עסקית מעודדת ונוחה כל כך, תעודד צמיחה במשק האמריקאי, תאפשר המשך התאוששות ועליית מחירים לאחר משבר הסאב פריים (בשנת 2008) שאותותיו עוד ניכרים באופן מובהק בשוק האמריקאי – וגם, לעודד ארגונים גדולים במשק האמריקאי לדווח על הכנסותיהם ולשלם מס מופחת. התוצאה העקיפה היא משיכת חברות נוספות (גם כאלה שבמקור היו אמורות להיפתח במדינות אחרות) להקים את בסיס האם שלהם באמריקה.

 

הדולר מזנק בעקבות רפורמת המס בארה"ב
עם רפורמת המס בארה”ב הדולר מטפס מעלה וגם הצמיחה במשק האמריקאי צפויה לעלות – בארץ עדיין לא נרגיש את זה

 

בישראל, אנחנו צפויים לראות פחות חברות חדשות מוקמות במהלך שנת 2018 או לפחות עד שגם כאן יורד שיעור התשלום על מס חברות. גם השקעות בעסקים ישראלים יפחתו, מפני שברור שחברות אמריקאיות יהיו אלה בעלות הסיכוי הגבוה יותר לרווחים גבוהים, כששיעור המס שעליהן לשלם פוחת בצורה דראסטית כל כך.

 

המשכורות בארה”ב תופחות

רפורמת המס בארה”ב הגדילה את הרווח הנקי לחברות וארגונים, ומעבר לעידוד לפתוח חברות דווקא בארה”ב, גידול בהשקעות לעסקים, ועידוד התפתחות המשק האמריקאי – חלק מהרווחים העודפים לארגונים התגלגלו אל העובדים, מה שגורם לעלייה משמעותית בשכר הממוצע בארה”ב ולעידוד העבודה, הגדלת מקומות עבודה פנויים והגדלת הרווחה לפרט. ביחד עם זאת, פרסמו ארגונים רבים בארה”ב על הענקת בונוסים, משכורות 13 ומענקים חד פעמיים לעובדיהם, לכבוד אותה רפורמת מס בארה”ב. כל אלה – יהפכו את המשק הישראלי אטרקטיבי פחות יחסית, ואת המשכורות כאן נמוכות ביחס לאלה בארה”ב.

 

המשק הישראלי – לאן?

שתי השפעות סותרות הן פוטנציאליות בעקבות רפורמת המס בארה”ב – האחת היא העתקת הרפורמה גם לכאן, קיצוץ משמעותי במס החברות, הפחתת מיסים והעלאת משכורות, בעיקר על מנת ליצור איזון בין המשק הישראלי לאמריקאי ולמנוע בריחה של משקיעים, ארגונים וזרזים לפיתוח המשק הישראלי. אם המדיניות המקומית תיכשל בניסיון ליצור תחרות לרפורמת המס בארה”ב – אנחנו עלולים לחוות דעיכה והשפעות שליליות לרפורמת המס החדשה בארה”ב על השוק הישראלי, כולל פיחות של השקל ביחס לדולר, מיעוט בהשקעות שיזרמו אל השוק הישראלי, פחות מקומות עבודה ופחות מקומות עבודה חדשים, העדפה ברורה של עובדים לRelocation לארה”ב בתנאי ההעסקה המקובלים שם, ועוד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme